Sunday 3 April 2016

Bahasa Melayu Komunikatif 1

Sampel kerja kursus

1.0   PENGENALAN

Menurut kamus dewan edisi keempat, cerpen bermaksud cerita pendek. Manakala Siti Hajar Abdul Aziz (2009) mendifinisikan cerpen atau cerita pendek itu sebagai suatu bentuk prosa naratif. Penggunaan istilah ‘cerita rakyat’ dan ‘fabel’ digunakan dahulu sebelum adanya istilah ‘cerpen’ (ibid). Cerpen dan novel secara asasnya mengandungi plot. Latar dan watak. Walaubagaimanapun, cerpen mempunyai satu plot, satu latar  dan watak yang terhad serta jangka masa yang lebih padat berbanding novel. Kisah yang diceritakan didalam cerpen biasanya lebih pendek mengenai dengan keadaan yang cuba digambarkan secara singkat bagi tujuan penceritaan secara lisan. Cerpen kemudiannya berubah dengan adanya kisah penceritaan realiti justeru banyak elemen sastera diselitkan kedalam sesebuah karya cerpen itu. Cerpen kini menjadi popular dalam kesusateraan Melayu kerana ia diterbitkan dalam akhbar dan majalah yang lebih luas penyebarannya (ibid).
Selain itu, cerpen sesuai digunakan sebagai bahan bacaan untuk pelajar dengan penggunaan gaya bahasa yang penuh dengan siratan makna dan alunan rasa imiginatif. Kebanyakan cerpen yang dihasilkan mempunyai pelbagai nilai dan pengajaran yang dapat menarik minat pelajar serta dapat mendidik seseorang itu menjadi lebih baik. Aspek bahasa dan kata-kata yang indah serta nada dan teknik yang cuba ditonjolkan oleh penulis menambahkan lagi rasa nikmat kepada pembacanya.
Begitu juga dengan gaya bahasa yang digunakan secara meluas di dalam sesebuah karya cerpen itu memberi peluang kepada pelajar untuk mengembara dalam dunia kesusasteraan Melayu dengan lebih mengasyikkan. Di samping itu, penggunaan gaya bahasa yang pelbagai membuatkan karya cerpen lebih menarik. Hal ini secara tidak langsung dapat melatih mereka menikmati penggunaan bahasa yang indah dan bermakna.
Kepelbagaian versi cerpen telah banyak diperkenalkan dipersada dunia kesusateraan Melayu itu sendiri. Ramai penulis-penulis novel yang memberi pendapat dan pandangan mereka melalui hasil karya yang dihasilkan dan menggunakan nada yang keras dan menonjolkan emosi amarah. Menurut Sahlan Mohd Saman dalam Dewan Sastera (2011: 11) penekanan cerpen perlulah kepada intelektualisme, mengajak manusia menjadi lebih berguna, sedar kepada imbangan kehidupan dunia dan akhirat.
Akhir sekali cerpen atau cerita pendek merupakan frosa naratif yang mengandungi plot dan jalan penceritaan yang singkat. Penggunaan bahasa yang indah dan pelbagai membuatkan sesebuah karya cerpen tampak lebih menarik di mata pembaca. Pandangan serta idea dapat diketengahkan melalui cerpen yang dihasilkan. Hal demikian dapat mendidik pembaca untuk menjadi berfikiran luas serta merasai keseimbangan hidup.

                                                                                           
2.0  OBJEKTIF KAJIAN
1.    Menganalisis, mengulas dan menghuraikan aspek-aspek berikut;
a.            Penggunaan gaya bahasa
b.            Kesantunan bahasa
c.            Sistem sapaan
2.    Menghuraikan kepentingan gaya bahasa, kesantunan bahasa dan sistem sapaan.
3.    Menjelaskan fenomena kesantunan berbahasa dalam kalangan generasi muda.
4.    Menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi kesantunan berbahasa dalam kalangan generasi muda.



3.0  BIODATA PENGARANG

Wan Usman Wan Awang atau lebih dikenali sebagai Usman Awang merupakan seorang Sasterawan Negara Malaysia. Beliau dilahirkan pada 12 Julai 1929 di Kampung Tanjung Lembu, Kuala Selidi, Kota Tinggi, Johor. Pendidikan awal diterima adalah di sekolah Melayu di Kuala Selidi (1936), Mersing (1937) dan Bandar Maharani (1940). Beliau melalui alam kemiskinan semasa alam kanak-kanaknya yang menyebabkan beliau hanya mampu belajar setakat darjah enam sahaja.
Usman Awang pernah berkhidmat sebagai sidang pengarang di Dewan Bahasa dan Pustaka. Kemudian beliau menjadi pengarang untuk majalah Dewan Masyarakat, Dewan Sastera dan Dewan Budaya. Jawatan yang disandang beliau ketika itu ialah Pegawai Penyelidik Kanan. Usman kemudian di tukarkan ke Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera. Mulai Mei 1982 beliau menjadi ketua bahagian ini sehingga bersara pada bulan Julai 1985.
Beliau juga merupakan penerima Anugerah Sastera Negara pada tahun 1983. Kecemerlangan sumbangan beliau terhadap kesusasteraan Melayu diiktiraf melalui pelbagai anugerah lain seperti Anugerah Pejuang Sastera (1976), S.E.A. Write Award (1982), Ijazah kehormat Doktor Persuratan Universiti Malaya (1983), dan Anugerah Penyair Johor (1995).
            Nama pena yang biasa digunakan beliau semasa menghasilkan karya-karyanya ialah seperti Tongkat Warrant, Setiabudi, Manis, Adi Jaya, Amir, Atma, Jiwa, Pengarang Muda, Rose Murni, Zaim dan U.A.
            Disamping drama, puisi merupakan pengucapan seni Usman Awang yang paling memberi kesan terhadap pembaca. Selain itu, cerpen-cerpen yang dihasilkan juga mendapat tempat dihati mereka. Cerpen merupakan medium yang digunakan beliau untuk menyampaikan ilmu dan pandangannya terhadap isu semasa. Melalui karya-karya yang dihasilkan, Usman Awang berupaya mengetengahkan persoalan-persoalan semasa dan ketajaman fikirannya serta berjaya menghasilkan gaya garapan ayat yang segar sepanjang zaman.
            Karya-karya yang dihasilkan beliau digunakan sebagai rujukan dalam seni sastera Melayu kini. Dalam dunia penulisan beliau telah menghasilkan lebih dari 200 puisi dan drama. Beliau mula membentuk namanya dalam dunia sastera dengan menulis sajak. Antara sajak-sajaknya yang popular adalah seperti ‘Pak Utih’, ‘Ke Makam Bonda’, ‘Nasib Buruh’, ‘Bunga Kopi’, Gadis Di kuburan’ dan lain-lain. Walaupun dengan menggunakan bahasa yang biasa dalam penulisan beliau bijak menjalinkan kata-kata itu sehingga menghasilkan satu garapan yang indah serta berkesan tanpa mengubah maksud yang ingin disampaikan kepada pembaca. Cerpen hasil karya beliau yang terkenal antaranya ialah, ‘Untuk Malaya Merdeka’, ‘Harga Hidup’, ‘Turunnya Sebuah Bendera’, ‘Budi’, ‘Mati Seorang Perempuan’, ‘Rimbaku Air Mataku’ dan banyak lagi.
Kehadiran Usman Awang ke dalam dunia sastera Melayu, memberi satu sinar bagi memartabatkan lagi bahasa Melayu dalam rakyat di negara ini. Ketokohan beliau sering diperkatakan. Drama hasil karya beliau yang popular ‘Muzika Uda dan Dara’ tidak juga ketinggalan menjadi tatapan peminat beliau. Keteguhan beliau dalam seni bahasa Melayu amat dikagumi dan karya-karyanya tidak lekang dek zaman serta tidak pernah luntur dek usia.


4.0  SINOPSIS CERPEN

 “Harga Hidup” karya Usman Awang.

Cerpen “Harga Hidup” karya Usman Awang yang mengisahkan tentang nilai sebuah kehidupan dalam mengejar cita-cita besar seperti yang dikisahkan di dalam cerpen ini sepasang suami isteri yang bercita-cita besar untuk mengumpulkan seberapa banyak wang dan harta bagi menjamin kehidupan mereka. Apabila cita-cita dan nafsu untuk menikmati hidup senang manghantui diri, tindakan di luar jangkaan untuk bekerja lebih masa mengundang padah pada mereka berdua apabila putera kesayangan yang baru dilahirkan pergi menghadap pencipta yang satu.
Begitulah nasib yang menimpa Mah dan Tahir yang merupakan pasangan suami isteri yang mengidamkan kesenangan hidup. Kedua-duanya gigih mengerah keringat bagi mencari wang dengan mengambil upah menjahit baju dan Tahir bekerja lebih masa sebagai seorang kerani di pejabat. Cita-cita pertama mereka ialah untuk memperoleh anak dan cita-cita besar kemudiannya ialah untuk mengumpul harta sehinggakan Mah tetap menjahit sehingga larut malam sedangkan waktu itu dia sedang sarat mengandung. Pada awal kehamilannya dia sering muntah-muntah dan itu tidak menjadi penghalang baginya untuk terus menjahit. Malah, dia tidak menghiraukan kesihatannya walaupun telah disuruh oleh Mak Piah berjumpa doktor.
Apabila tiba saat melahirkan, Mah menghadapi masalah dan dia terus dibawa ke hospital. Anak yang dilahirkan tidak begitu berat dengan beratnya hanya 2.5Kg. Ini adalah kerana ketika hamil, dia tidak memberi sepenuh perhatian terhadap pemakanan seimbang atas dasar bekerja terlalu kuat demi menjamin mata pencariannya. Setelah selamat melahirkan, dia dan anak dibawa pulang setelah seminggu di hospital. Kerana ingin mengecapi kesenangan dia terus mengerjakan kerja-kerja menjahitnya walaupun masih baru beberapa hari bergelar sebagai ibu. Si suami juga turut meneruskan usaha dengan menghadapi kerja sambilan mengajar bahasa di luar.
Seterusnya, apakan daya saat yang mengubah hidup suami isteri itu pun tiba. Anak yang baru dilahirkan itu menghidapi demam kuat selama beberapa hari. Tanggapan mereka hanyalah demam biasa yang akhirnya meragut nyawa putera mereka. Kerana bekerja terlalu kuat mereka lalai dan tidak menyedari bahawa tekak anaknya bengkak dan akhirnya manutup saluran pernafasan. Kepermegian putera sulung menghadap Illahi memberi impak yang besar tehadap hidup mereka suami isteri. Walaubagaimanapun, kematian anaknya memberi seribu hikmah kepada hidup Tahir dan isteri apabila pertemuan antara dia dan penggali kubur mengubah prinsip hidupnya.
Pada hari pengebumian Tahir pergi menemui penggali kubur yang tua lanjut usia itu. Dia menginginkan mayat anaknya itu dikebumikan ditempat yang baik dengan itu dia menghulurkan duit lima ringgit kepada orang tua itu namun ditolaknya. Orang tua itu memberitahu Tahir bahawa dia hanya akan bekerja apabila dia mahu bekerja sahaja. Tahir jadi hairan melihat orang tua yang difikirnya sangat memerlukan wang bagi menyara kehidupan menolak wang sebanyak itu. Lalu, dia pun menangis. Kesedihan kehilangan anak serta ditambah pula dengan penggali kubur yang enggan menggali kubur agak merunsingkan dia. Pada Tahir wang adalah segala-galanya. Setelah melihatkan Tahir tunduk dan menangis, orang tua itu pun memulakan galiannya setelah dia yakin bahawa anak muda itu mengerti tentang dirinya.
Setelah dia pulang ke rumah dan menemui seorang tua yang turut mengikuti menyembahyangkan mayat anaknya itu, dia pun menceritakan perihal yang berlaku di perkuburan. Orang tua itu memberitahu Tahir mengenai penggali kubur yang dikiranya aneh itu. Penggali kubur itu tidak menerima wang yang banyak dari hasil pekerjaannya dan lebih menghargai kehidupan yang bebas dari pengaruh wang. Pada dasarnya dia perlukan wang untuk menyara hidup tetapi dia tidak mahu menjadikan dirinya hamba kepada wang. Wang tidak pernah memberi kebebasan kepada manusia sebaliknya menjadikan manusia sesat dan susah. Akhirnya, pada petang pengebumian anaknya itu, Tahir melihat erti kehidupan lebih bermakna dari sikap hidup orang tua itu. Dia sedar bahawa dirinya kecil dan lebih menghargai makna sebuah kehidupan.


5.0  ANALISIS DAN ULASAN GAYA BAHASA YANG DIGUNAKAN DALAM CERPEN

Gaya bahasa merupakan komponen sastera yang sangat penting dan digunakan secara meluas dalam setiap karya penulisan seperti cerpen, sajak mahupun novel. Gaya bahasa merujuk kepada pemilihan kata, frasa, dan ayat yang digunakan oleh pengarang bagi menyampaikan ceritanya (Siti Hajar Abdul Aziz, 2009). Penggunaan gaya bahasa dengan berkesan dapat memberi keunikan dalam karya penulisan serta memberi impak yang lebih berkesan kepada pembaca.
Pertama sekali gaya bahasa yang terdapat dalam cerpen ‘Harga Hidup’ karya Usman Awang ialah hiperbola. Gaya bahasa hiperbola digunakan dalam penulisan ini bagi menyatakan sesuatu perkara dengan cara yang berlebih-lebihan. Sebagai contoh, penggunaan hiperbola dalam cerpen ini ialah “Kolam air dimatanya mengalir lagi”. Hiperbola boleh dihasilkan dengan pemilihan kata atau ayat untuk menunjukkan sesuatu keadaan dengan melebih-lebihkan sesuatu sifat. Secara logikna mata manusia tidak mempunyai kolam air, tetapi pemilihan kata dan idea pengarang dalam cerpen ini dapat menggambarkan situasi dimana watak tersebut kesedihan diatas kematian anaknya. Selain itu hiperbola “cita-cita besar mereka tak pernah padam, malah tambah menyala” menunjukkan betapa cita-cita yang dimaksudkan itu menjadi tunjang kepada semangat untuk terus mencari rezeki. Penggunaan perkataan ‘padam’ dan ‘menyala’ menunjukkan cita-cita itu digambarkan seperti api yang tetap menyala. Dalam konteks ini pengarang menerangkan situasi itu secara berlebih-lebihan.
Selain itu, gaya bahasa personafikasi juga turut digunakan dalam cerpen ini. Ia bukanlah apa yang hanya dituliskan oleh pengarang tetapi bagaimana pengarang mempersembahkan ceritanya. Personafikasi bukan sahaja kerap digunakan dalam puisi malah seringkali ditonjolkan dalam karya penulisan cerpen dan novel. Personafikasi merupakan gaya bahasa yang menggunakan unsur kemanusiaan atau sifat manusia terhadap unsur bukan manusia dan tidak bernyawa. Menurut Mawar Safei dalam Dewan Siswa (2011:63) tujuan personafikasi ini adalah untuk memberikan kesan keindahan dan menyampaikan makna yang tidak secara langsung disuarakan oleh watak. Selain itu, ia juga mampu meninggalkan kesan yang mendalam kepada pembaca. Dalam cerpen ini, personafikasi yang digunakan adalah seperti “…malam mengengsot terus mencapai dinihari”. Perkataan malam merujuk kepada suasana dan ia sememangnya bukan suatu yang bernyawa jadi ia tidak boleh mengengsot. Penggunaan personafikasi bukan sahaja memberi imej yang jelas tentang keadaan sebenar yang ingin dissampaikan oleh pengarang. Sifat manusia seperti mengengsot mudah dibayangkan oleh para pembaca. Keadaan sebenar yang cuba pengarang sampaikan ialah keadaan malam berubah kepada siang. Dengan menggunakan sistem gaya bahasa, penulisan tampak lebih kreatif dan unik. Antara personafikasi lain yang terdapat dalam cerpen ini ialah “ombak memukul dada”. Personafikasi ini digunakan untuk menunjukkan betapa hancurnya hati dan harapan suami dan isteri itu setelah kehilangan anak sulung mereka. Ombak bukan manusia tetapi pengarang memberi sifat perlakuan “memukul” kepadanya untuk memberi gambaran yang lebih jelas tentang situasi yang sebenar kepada pembaca.
Selain daripada itu, penggunaan gaya bahasa sinkof juga turut digunakan dalam cerpen ini. Menurut Serunai Faqir melalui laman sesawang (2010/http://www.kapasitor.net/community/post/2864?s=help) sinkof bermaksud pemendekan sesuatu kata dengan mengugurkan satu atau lebih huruf atau suku kata dari tengah kata-kata itu. Ahli bahasa dan penulis lama mengatakan bahawa sinkof ini hanya dibenarkan dalam dialog sahaja, dengan penggunaan yang paling minima (ibid). Contohnya terdapat ketika perbualan antara Mah dan tahir, “Kalau tak kena bayar”, dan “Jauh. Macam mana nak pergi…”, pengarang menggunakan sinkof bertujuan untuk menggambarkan dialog antara watak tampak realistik dan tidak terlalu formal. Penggunaan sinkof juga dapat menghidupkan penceritaan dan ayat digubah oleh pengarang dapat mendekatkan lagi pembaca dengan watak di dalam cerpen tersebut.
Penggunaan simile juga dapat dikesan dalam cerpen ini apabila pengarang cuba membuat persamaan tingkah laku karakter Tahir dengan anak kecil. Sebagai contoh “Ia benar-benar menangis seperti anak kecil.” ‘Ia’ disini merujuk kepada Tahir dan penggunaan perkataan ‘seperti’ membenarkan persamaan yang cuba disampaikan oleh pengarang dapat ditonjolkan. Perlakuan Tahir menangis disamakan dengan perlakuan anak kecil yang menangis apabila tidak dipenuhi permintaannya. Begitu juga dengan “Ia seperti anak kecil mengikut berjalan dibelakang bapanya.”, simile digunakan oleh pengarang untuk memberi contoh dan menerangkan maksud yang cuba disampaikan.
Seterusnya penggunaan diksi iaitu susunan kata-kata yang indah sehingga membawa pengertian yang mendalam dan tepat penggunaannya. Sebagai contoh, “Sebaliknya wang mengikat kehidupan manusia, mengongkongnya dan menundukkan manusia itu.” Ungkapan yang digunakan untuk mengungkapkan idea dapat dilihat dengan jelas apabila pengarang menggunakan perkataan “mengikat”, “mengongkong” dan “menundukkan” dengan berkesan untuk memberi makna yang jelas mengenai wang.
Penggunaan peribahasa juga turut digunakan oleh pengarang dalam cerpen ini. Menurut Kamus Dewan edisi keempat, peribahasa membawa maksud ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dalam mengandungi pengertian yang tertentu. Ab. Rahman Ab. Rashid et.al (1997) ada mengatakan peribahasa tergolong dalam bahasa kiasan. Peribahasa juga dapat dijelaskan sebagai ungkapan-ungkapan yang mempunyai bentuk yang ringkas dan padat serta bunyi yang sedap di dengar. Peribahasa juga bukan sahaja untuk penggunaan unsur bahasa yang puitis, tetapi pengarang menggunakannya untuk menyampaikan pengajaran yang baik dan positif.
Usman Awang juga menggunakan peribahasa dalam cerpennya untuk menambahkan lagi rasa keunikan dalam menyampaikan makna yang tersirat. Sebagai contoh, “bagai menatang minyak yang penuh” merupakan peribahasa yang pengarang gunakan dalam cerpen ini yang membawa maksud menjaga dengan penuh kasih sayang dan memberi perhatian yang penuh terhadap seseorang. Dalam cerpen ini, maksud yang pengarang cuba sampaikan ialah untuk menggambarkan betapa mereka menjaga orang yang mengandung anak sulung dengan bersungguh-sungguh. Selain itu pengarang cuba mengungkapkan makna yang tersirat disebalik peribahasa yang digunakan seperti “Tetapi untuk apa sudah tehantuk baharu terngadah, tali putus dapat disambung, kain robek boleh dijahit, nyawa tercabut ke mana cari?”. Pengarang secara tidak langsung memberi  nasihat serta peribahasanya berbaur sindiran. Ia juga memberi maksud jangan dikesal dengan perkara yang telah berlaku, suratan takdir tiada apa yang boleh menghalangnya.



6.0  ANALISIS DAN ULASAN KESANTUNAN BAHASA DALAM CERPEN

Menurut Siti Hajar Abdul Aziz (2009), kesantunan bahasa merujuk kepada cara penggunaan kata dan ujaran secara sopan dan beradab. Kesantunan berbahasa merupakan cara terbaik untuk memperlihatkan budi bahasa seseorang itu, dan tingkah laku bertatasusila. Manakala merujuk kepada Amat Juhari Moain dalam buku Ab. Rahman Ab. Rashid et.al (1997), kesantunan bahasa bererti kesopanan dan kehalusan dalam menggunakan bahasa ketika berkomunikasi sama ada melalui lisan atau tulisan kepada orang yang dihormati, orang yang setaraf dengan kita atau yang lebih rendah kedudukannya daripada kita. Penggunanan bahasa yang sopan serta bersantun dalam sesebuah lembar penulisan dapat memberi kesan yang mendalam kepada pembaca.
     Pertama sekali, di dalam cerpen ini, terdapat beberapa kesantunan bahasa yang dapat dilihat daripada watak-watak yang cuba ditonjolkan oleh pengarang. Kesantunan bahasa bukan sahaja berkaitan dengan perlakuan linguistik, malahan perlakuan bukan linguistik. Perlakuan linguistik merujuk kepada penggunaan dan pemilihan kata, frasa, ayat dan ungkapan dalam perbualan (ibid). Dalam cerpen ini, perlakuan dari segi linguistik atau verbal juga digunakan oleh pengarang bagi menunjukkan kesantunan berbahasa oleh watak-watak yang ditonjolkan. Sebagai contoh, “Jangan menyusah-nyusahkan hati sangat, Mah. Sudah kehendak Tuhan.”, pengarang cuba menunjukkan sifat diri seorang perempuan setengah umur itu sebagai insan yang simpati terhadap nasib orang yang sedang dilanda musibah. Dari bait-bait kata tersebut, dapat dilihat bahawa perempuan itu bercakap dengan sopan dan menggunakan nada yang rendah supaya tidak merunsingkan lagi Mah yang baru sahaja kehilangan anaknya itu.
     Seterusnya dari segi perlakuan bukan linguistik ataupun bukan verbal juga banyak digunakan dalam hasil-hasil penulisan sastera Melayu. Perlakuan bukan linguistik ada hubungan dengan mimik muka, gaya dan gerak anggota badan semasa perbualan (ibid). Contoh yang boleh di ambil dari cerpen ini ialah seperti Mah mendongakkan kepalanya kepada perempuan setengah umur yang telah memberi nasihat dan mententeramkan dia dan memandang jenazah anaknya lalu dia menangis. Perlakuan Mah itu menunjukkan bahawa dia faham dan mendengar apa yang dikatakan oleh perempuan setengah umur itu walaupun tidak mengeluarkan kata-kata. Setelah itu, Mah memandang kepada jenazah anaknya sambil menangis, memberi maksud, dia kesal atas kelalaiannya kerana tidak mengambil berat sepenuhnya terhadap arwah anaknya dahulu. Perlakuan bukan verbal juga dapat dilihat apabila Tahir tidak mengangkat mukanya dari kertas-kertas kerjanya apabila menjawab kata-kata isterinya. Di sini menunjukkan dia tekun menghabiskan kerja-kerjanya walaupun dia masih bercakap dengan isterinya.
Contoh seterusnya ialah, Tahir mengeluarkan duit untuk diberikan kepada penggali kubur itu. Perlakuannya ini menunjukkan bahawa dia menyangkakan orang tua itu harus dibayar dahulu sebelum memulakan kerjanya. Perlakuan bukan verbal yang dilakukan oleh Tahir itu dapat ditafsir oleh orang tua itu apabila dia berkata “Tidak. Jangan fikir saya minta wang dari encik.” Jelas disini pengarang cuba menggambarkan bentuk komunikasi yang disampaikan mestilah bersesuaian dengan situasinya. Perlakuan bukan linguistik juga dapat dilihat ketika perbualan antara Tahir dan orang tua yang turut menyembahyangkan jenazah anaknya itu apabila Tahir menganggukkan kepalanya. Anggukan kepala yang dilakukan oleh Tahir menunjukkan perlakuan bukan linguistik yang membawa maksud dia faham atas apa yang cuba disampaikan oleh orang tua itu.
Dalam menghuraikan konsep kesantunan bahasa, pelbagai aspek yang boleh dilihat dan penggunaan bahasa yang kasar dan berbaur sindiran ataupun hinaan akan menyebabkan kesantunan berbahasa hilang sekiranya bahasa kurang sopan digunakan. Dalam cerpen ini, penghinaan secara berterus-terang tidak dapat dilihat secara terang-terangan, ini kerana penggunaan bahasa yang memabataskan keadaan itu berlaku. Sebagai contoh Tahir mendapat jawapan balas daripada seorang penggali kubur dengan nada yang mengejek dan menghina. Ketika Tahir menyatakan hasratnya untuk mendapatkan tempat yang baik bagi mengebumikan mayat anaknya, dan penggali kubur itu pun menjawab “carilah sendiri.”, dan apabila Tahir cuba menerangkan bahawa anaknya akan ditanam petang itu, penggali kubur itu menjawab, “Ya, tanamlah.” Dari segi bahasa yang digunakan dalam jawapan yang diberikan penggali kubur kepada tahir, ia berbaur hinaan dan mengejek serta acuh tidak acuh sahaja. Hal ini dapat menghilangkan kesantunan bahasa sekiranya penggunaan bahasa itu terus digunakan dalam penulisan.
 Pemilihan kata penting juga dalam memelihara kesantunan berbahasa kerana setiap kata mempunyai nilai rasanya yang tersendiri, sama ada nilai kehalusan, kekasaran atau kekesatannya (ibid). Biasanya ayat-ayat atau frasa yang pendek serta dilafazkan dengan nada yang keras dan membawa makna yang kasar, manakala ayat yang panjang dtambah pula dengan nada yang lembut akan menimbulkan sifat yang halus. Contoh yang terdapat dalam cerpen ini ialah seperti, “Baliklah encik. Tahu beres saja,” yang diucapkan oleh penggali kubur kepada Tahir. Ayat ini pendek tetapi bersifat halus kerana pemilihan kata yang sesuai dengan keadaan. Penggunaan perkataan ‘encik’ menunjukkan kesantunan berbahasa sesuai dengan status pendengar.


7.0  ANALISIS DAN ULASAN SISTEM SAPAAN DALAM CERPEN

Sistem sapaan merupakan cabang daripada kesantunan bahasa. Menurut Ab. Rahman Ab. Rashid et.al (1997) masyarakat Melayu menggunakan kata nama diri dan bahasa sapaan yang tertentu apabila ahli-ahlinya berhubung antara satu sama lain. Bahasa sapaan mestilah sesuai dengan situasi dan keadaan. Pemilihan kata-kata yang sesuai juga dapat mewujudkan suasana harmoni di antara kedua-dua belah pihak. Sistem sapaan ini sangat penting bagi mewujudkan komunikasi yang betul dan beradap dengan berkesan.
Di dalam cerpen ini terdapat beberapa laras bahasa sapaan yang berbeza. Sebagai contoh, pengarang menggunakan kata ganti nama bagi orang pertama atau disebut dieksis utama yang menggunakan  kata nama panggilan pertama ‘saya’. Penggunaan kata nama panggilan pertama dalam dialog Tahir dengan penggali kubur “Saya mahu tempat yang baik.” Kata nama penggilan ‘saya’ dalam dialog tersebut menunjukkan kesopanan dan hormat terhadap orang yang lebih tua. Penggunaan kata nama panggilan yang bersesuaian dengan status mempunyai nilai kesantunan yang tinggi. Selain itu, sistem sapaan yang digunakan oleh pengarang dalam karya penulisannya menunjukkan latar masyarakat yang berbudi bahasa.
            Di samping itu, pengarang juga memilih kata nama yang sesuai bagi merujuk kepada seseorang dan menggambarkan sifat sopan dan hormat si penutur. Kata ganti diri dan sapaan di luar keluarga turut digunakan dalam cerpen ini. Penggunaan kata sapaan ini biasa digunakan dalam masyarakat Melayu terutamanya di kampung, kaya dengan adat dan bersopan-santun. Bahasa sapaan yang digunakan terhadap orang yang lebih tua darpada si penyapa lazimnya digunakan tok (panggilan sapaan) + nama. Sebagai contoh dalam cerpen ini, Mah menyebut nama ‘Mak Piah’ yang merujuk kepada bidan kampungnya itu. Ini secara tidak langsung menggambarkan keperibadian Mah yang menghormati orang yang lebih tua darinya dengan menggunakan kata nama ‘Mak’ sebelum nama ‘Piah’ tersebut. Bahasa sapaan di luar keluarga ini selalu digunakan berdasarkan faktor umur, pangkat atau status seseorang dalam masyarakat (Ab. Rahman Ab, Rashid et.al, 1997).
Selain itu, dialog Tahir dengan penggali kubur juga menunjukkan penggunaan kata nama panggilan ‘Wak’ yang bersamaan dengan ‘pak cik’. Panggilan tersebut dapat memperlihatkan rasa hormat serta merendahkan diri terhadap orang yang lebih tua. Begitu juga dengan penggali kubur yang memanggil Tahir sebagai ‘encik’ yang melambangkan rasa hormat terhadap tahir yang mungkin berpangkat tinggi baginya.
            Selain itu, pengarang juga menggunakan kata ganti nama ketiga, ‘ia’ di dalam cerpen ini. Penggunaan kata ganti nama ‘ia’ yang betul boleh digunakan kerana ia merupakan kata ganti nama orang ketiga. Menurut M. Salehudin Aman dalam Dewan Siswa (2011) kata ganti ‘ia’ boleh bertugas sebagai subjek tetapi tidak boleh digunakan sebagai objek kepada kata sendi, atau kata kerja transitif. 'Ia’ biasa digunakan untuk unsur abstrak, haiwan dan benda tetapi tidak digalakkan, sebaik-baiknya diulangai kata nama tersebut (2006/http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=tidak+sebaik&d=10). Dalam cerpen ini, pengarang menggunakan kata ganti diri “ia” untuk merujuk kepada manusia. Sebagai contoh, “Ia bukan bidan turunan kerana kebetulan ibunya dahulu bidan.”, merupakan ayat yang pengarang tulis menggunakan kata ganti diri “ia” yang merujuk kepada manusia iaitu bidan tersebut. Dalam konteks penulisan sastera, pengarang dikatakan mempunyai lesen puitikanya. Menurut A. Halim Ali melalui laman sesawang (2011/http://tcipta.dbp.my/?p=316), pengarang bebas menggunakan rukun tatabahasa dalam menyampaikan idea atau pemikiran dalam bentuk bahasa yang estetik. Justeru, penggunaan kata nama ketiga “ia” dalam cerpen ini boleh digunakan untuk merujuk kepada manusia seperti mana yang telah digunakan oleh pengarang.


8.0  KEPENTINGAN GAYA BAHASA, KESANTUNAN BAHASA DAN SISTEM SAPAAN DALAM  MASYARAKAT MALAYSIA

Perkembangan teknologi yang pesat marcapada ini sedikit sebanyak mempengaruhi pemikiran serta struktur berbahasa masyarakat khususnya masayarakat Melayu di Malaysia. Pengaruh luar juga menjadi punca keruntuhan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat di samping merosakkan akhlak mereka. Slogan ‘Bahasa jiwa bangsa’ kurang berkesan kerana gaya pertuturan serta struktur bahasa telah banyak di pengaruhi dengan bahasa asing dan secara tidak langsung menghancurkan kesantunan berbahasa masyarakat.
Bahasa memainkan peranan penting bagi menentukan identiti sesuatu bangsa, Menurut Za’ba dalam buku Ab. Rahman Ab. Rashid et.al (1997), bahasa Melayu merupakan ungkapan bahasa yang istimewa dan mampu menyesuaikan diri dengan situasi yang wujud dalam masyarakat. Penggunaan gaya bahasa yang indah terutamanya dalam lembar penulisan kreatif dapat menarik perhatian pembaca serta mencerminkan keunikan bahasa Melayu tersebut. Gaya bahasa bukan setakat mengindahkan lagi karya tetapi ia juga sedap di dengar. Dalam kehidupan bermasyarakat, gaya bahasa dalam konteks bahasa Melayu dapat memupuk keharmonian serta kesejahteraan hidup. Hal ini demikian kerana kepelbagaian gaya bahasa yang terdapat dalam sistem bahasa Melayu dapat memberi peluang kepada masyarakat untuk menyampaikan hajat atau maksud dengan cara yang lebih sopan tanpa mengguriskan hati mana-mana pihak. Pergaduhan dan perpecahan selalunya berlaku akibat penggunaan bahasa yang kasar serta tidak bersopan. Masyarakat Melayu khususnya generasi muda tidak lagi mengamalkan berbudi bahasa ketika bercakap dengan orang lain.
Selain itu, masyarakat Malaysia pada suatu ketika dahulu kaya dengan budi bahasa kerana mengamalkan bahasa yang baik dan bersantun. Seperti slogan ‘Budi bahasa budaya kita’ bahasa melambangkan budaya sesuatu kaum atau komuniti sesebuah negara. Kesantunan berbahasa sangat penting, ini kerana dengan pemilihan kata atau ayat yang bersopan dapat mencerminkan diri yang baik serta ini menggambarkan masyarakat yang mengamalkan sikap hormat-menghormati antara satu sama lain khususnya kepada orang yang jauh lebih tua. Selain itu, kesantunan berbahasa dalam masyarakat membolehkan semua pihak berasa selesa tanpa berasa tersinggung dan terpinggir serta tidak dianggap biadab.
Dalam dunia lisan, masyarakat Melayu khususnya banyak menggunakan bahasa sapaan dan kata ganti diri. Penggunaan nama panggilan atau kata ganti diri dapat mencerminkan kedudukan seseorang itu dalam susunan kekeluargaan, dan kedudukannya dalam masyarakat. Dalam pergaulan dengan orang berdarjat tinggi, bahasa sapaan memainkan peranan penting supaya tidak berasa tersinggung. Penggunaan bahasa sapaan dengan betul juga jelas menunjukkan bahawa sesuatu masyarakat itu adalah bersopan santun dan berbudi bahasa.
Tuntasnya, konteks bahasa Melayu yang merangkumi aspek gaya bahasa, kesantunan berbahasa dan sistem sapaan mempunyai kepentingannya tersendiri dalam karya penulisan serta kehidupan bermasyarakat. Penggunaan gaya bahasa yang meluas dapat memberi peluang untuk menyampaikan mesej dengan lebih bersopan dan mengelak daripada pertelingkahan. Kesantunan berbahasa sangat penting untuk memperlihat budi bahasa serta mengelakkan sesetengah pihak berasa tersinggung. Manakala sistem sapaan memainkan peranan penting dalam konteks pergaulan dengan penggunaan kata ganti diri yang betul dan mengelak daripada meninggung perasaan orang lain atas kesalahan penggunaan nama panggilan.


9.0  FENOMENA KESANTUNAN BERBAHASA DALAM KALANGAN GENERASI MUDA

Teknologi yang berkembang dengan penciptaan pelbagai jenis alat-alat elektronik dan komunikasi memudahkan penyampaian maklumat dilakukan dengan berkesan. Namun begitu cabaran yang dunia sedang hadapi ialah sebahagian besar teknologi mempengaruhi pemikiran serta struktur berbahasa masyarakat terutamanya generasi muda. Akibat daripada itu, kesantunan berbahasa dalam kalangan remaja kian terhakis.
Remaja marcapada ini banyak menggunakan perkataan-perkataan yang kurang baik dan istilah-istilah baru yang diserap dari budaya asing. Sedar atau tidak, nilai dan budaya asing telah mengubah serta merosakkan bahasa Melayu yang dahulunya terkenal dengan bahasa yang penuh sopan dan santun. Perubahan ini berlangsung setelah kedatangan arus teknologi yang secara tidak langsung memusnahkan sistem berbahasa dalam masyarakat di Malaysia.
Generasi sekarang lebih senang dengan istilah yang mereka cipta seperti yang digunakan dalam khidmat pesanan ringkas (SMS). Tindakan ini bukan menyenangkan sahaja tetapi membawa keburukan dimana remaja khususnya pelajar sekolah tidak dapat menguasai subjek bahasa Melayu dengan baik. Penggunaan istilah dan ayat-ayat yang merapu digunakan dalam penulisan karangan dan ini menunjukkan bahasa Melayu itu telah dicemari dengan pelbagai jenis bahasa asing yang mereka gunakan.
Sikap sambil lewa seperti tidak meneliti bahasa yang digunakan menyebabkan berlakunya konflik serta pergaduhan. Mungkin pada mereka penggunaan bahasa sedemikian rupa adalah biasa kerana mereka menggunakannya dengan rakan sebaya dalam hidup seharian. Apabila bercakap dengan orang yang lebih tua, mereka secara tidak langsung menggunakan bahasa yang kurang sopan dan ini menunjukkan kesantunan berbahasa telah hilang. Keterbiasaan yang telah berlaku menyebabkan mereka tidak tahu bahasa yang sesuai digunakan apabila berhadapan dengan orang yang lebih tua.
Bahasa melambangkan keperibadian seseorang itu. Bahasa bukan hanya digunakan sebagai alat menyampaikan maklumat dan meluahkan perasaan, malah menggambarkan identiti diri dan bangsa. Dalam pada masa yang sama bahasa yang digunakan seseorang itu menunjukkan tahap kematangan, latar belakang dan taraf pendidikan yang diterima. Faktor yang memungkinkan remaja kehilangan kesantunan bahasa ialah didikan keluarga dan persekitaran. Perkara ini tidak boleh disandarkan hanya kepada remaja, tetapi keluarga juga menyumbang kepada perkara ini untuk berlaku. Di rumah misalnya penggunaan bahasa antara ibu dan bapa kasar dan suka mencarut apabila berkelahi. Kebanyakan keluarga tidak lagi mementingkan penggunaan bahasa yang sopan dan lebih senang untuk berkasar dalam berbahasa. Perlakuan sedemikiam mungkin membuatkan mereka lebih lega tetapi akibatnya anak-anak menjadikan itu sebagai ikutan sehingga mereka dewasa.
Selain itu, rakan sebaya juga memainkan peranan penting dalam menjerumuskan remaja dalam masalah ini. Seringkali generasi muda menggunakan kata-kata kesat dalam perbualan mereka. Sebagai contoh, penggunaan ayat seperti, ‘haram jadah’ sering diungkapkan oleh ramai remaja marcapada ini bagi menjelaskan rasa tidak puas hati atau berada dalam keadaan marah. Begitu juga dengan pennggunaan perkataan ‘sial’ bagi tujuan yang sama. Perkataan-perkatan tersebut dan pelbagai lagi perkataan kesat yang lain adalah tidak manis untuk didengar dan dipertontonkan kepada orang lain. Hal ini secara tidak langsung menggambarkan identiti yang buruk  walaupun ia hanya digunakan semasa pergaulan dengan rakan.
Menurut Zuraidah Mohd. Sulaiman dalam majalah Pelita Bahasa (2011:4), penggunaan kata ganti nama diri yang sopan dan lebih manis, seperti ‘awak’, ‘anda’, ‘saudara’, ‘encik’ dan ‘tuan’, dengan sewenang-wenangnya digantikan oleh panggilan ringkas yang diterima pakai oleh golongan remaja, seperti ‘lu’, ‘gua’, ‘bro’ dan ‘beb’. Tingkah laku mereka yang menggunakan perkataan asing secara membabi buta menidakkan kemampuan dan keupayaan bahasa ibunda dalam menentukan tingginya martabat bangsa. Mereka merasakan perkataan-perkatan tersebut mencerminkan identiti mereka sebagai orang muda yang berjiwa moden.
Konlusinya, fenomena yang melanda kesantunan bahasa dalam kalangan generasi muda berlaku akibat pengaruh budaya asing serta latar belakang yang menjadikan mereka begitu. Malahan rakan sebaya dan persekitaran juga menyebabkan perkara ini terus berleluasa. Begitu juga dengan arus pemodenan mencorakkan penggunaan istilah-istilah baru bagi remaja yang merasakan ia dapat menggambarkan identiti mereka. Bagi menjamin kesantunan bahasa dalam kalangan remaja banyak perkara perlu di ambil kira dan semua pihak harus bekerjasama dalam manangani masalah ini. Setiap anggota masyarakat perlu tahu tanggungjawab masing-masing untuk terus memupuk penggunaan bahasa yang sopan dan merialisasikan slogan ‘indah bangsa kerana bahasanya’.



10.0      RUMUSAN


Secara kesimpulannya, cerpen mempunyai ciri iaitu strukur dalaman termasuklah, gaya bahasa, kesantunan bahasa dan sistem sapaan. Penggunaan gaya bahasa yang pelbagai menambahkan lagi keunikan jalan cerita yang cuba ditonjolkan oleh pengarang. Pemilihan bahasa dan kata-kata dalam cerpen dapat mewujudkan satu makna yang sangat indah dan bermakna. Penggunaan bahasa sapaan yang tepat dengan situasi dapat mewujudkan komunikasi yang betul dan beradap dengan berkesan. Kesemua elemen diselitkan dalam karya penulisan cerpen agar menjadi katalis yang mampu membina semangat bagi mencari landasan kukuh untuk jati diri bangsa. Hal ini secara tidak langsung memberi peluang kepada pembaca untuk terus membaiki penggunaan bahasa Melayu dalam hasil penulisan mereka. Kesemua aspek tersebut memainkan peranan penting bagi terhadap penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat khususnya remaja.


REFLEKSI

            Saya Muhamed Jabar Ainal Yakkin B. Yusuf bersyukur kerana telah berjaya menyiapkan kerja kursus Bahasa Melayu Komunikatif I ini dengan jayanya. Semasa menjalankan tugasan ini, saya telah membuat pembacaan dan rujukan ke atas bahasa dalam konteks bahasa Melayu. Aspek yang perlu di analisis adalah dari segi penggunaan gaya bahasa, kesantunan bahasa, sistem sapaan, dan kepentingan ketiga-tiga aspek tersebut. Selain itu, saya juga telah membuat beberapa pembacaan dan mengumpul bahan sumber yang berkaitan dengan aspek-aspek berikut. Begitu juga dengan pembacaan mengenai fenomena kesantunan berbahasa dalam kalangan generasi muda sekarang.
            Ada pelbagai jenis gaya bahasa yang digunakan dalam penghasilan karya-karya penulisan seperti puisi, cerpen dan novel. Penggunaan gaya bahasa dalam sesebuah karya menjadikannya unik dan memberi kesan terhadap pembacanya. Selain itu, kesantunan bahasa yang cuba ditonjolkan oleh pengarang menjadikan karya lebih cantik dan molek untuk dibaca. Mutakhir ini, saya dapat merasakan bahawa kesantunan bahasa kurang dipraktikkan oleh sebahagian besar pelajar sekolah mahupun kolej. Keadaan ini berlaku sedikit sebanyak akibat daripada pengaruh luar seperti penggunaan bahasa rojak dan bahasa-bahasa asing yang kurang sopan. Pelajar-pelajar kini sudah terbiasa dengan bahasa yang kurang sopan dan kasar serta menyebabkan kesantunan berbahasa semakin meluntur.
Walaupun begitu, kesedaran yang tinggi menyebabkan pelajar-pelajar sekarang menggunakan bahasa yang baik dan bersopan. Hal ini demikian kerana adanya medium-medium seperti bahan bacaan seperti majalah-majalah bahasa serta kempen ‘Bahasa Jiwa Bangsa’ giat dijalankan justeru menyedarkan mereka. Guru-guru dan ibu bapa juga memainkan peranan dalam mempraktikkan penggunaan bahasa yang sopan serta tidak menggunakan kekasaran dalam berbahasa. Penguasaan bahasa Melayu dengan baik dapat menjadikan sesorang itu membentuk identiti diri yang beradab sopan serta dipandang tinggi.
Pada mula saya kurang memahami soalan tugasan ini yang memerlukan saya untuk bertanya kepada pensyarah dan rakan-rakan mengenai bagaimana untuk membuat satu analisis yang baik. Setelah beberapa kali membuat perbincangan bersama rakan-rakan dan pensyarah, barulah saya dapat memahami kehendak soalan kerja kursus ini. Melalui penerangan yang diberi saya dapat membina keyakinan diri untuk merangka proses untuk melaksanakan tugasan ini.
Sepanjang menyiapkan tugasan ini, saya telah banyak mempelajari tentang gaya bahasa dalam konteks bahasa Melayu. Saya merasakan penguasaan terhadap bahasa Melayu semakin bagus dan ditambah pula dengan kesantunan berbahasa yang telah saya pelajari sepanjang menyiapkan tugasan ini membuatkan saya lebih yakin untuk berkomunikasi dengan khalayak. Lebih-lebih lagi sebagai seorang guru saya berasa gembira kerana penguasan bahasa yang bagus dan ini memudahkan lagi pengajaran di dalam kelas bersama murid-murid.
Tugasan kerja kursus ini mengajar saya untuk lebih berdikari dalam mencari bahan serta menyiapkan kerja kursus tepat pada waktunya. Pembacaan dan pemerhatian terhadap aspek-aspek tersebut memudahkan saya dalam menyusun ayat dalam menulis esei. Segala maklumat yang telah diperoleh saya muatkan dalam kerja kursus ini. Saya dapati terdapat pelbagai jenis gaya bahasa yang digunakan oleh pengarang dalam menghasilkan karya-karya seperti puisi, sajak, cerpen dan novel. Aspek-aspek yang telah saya kaji bukan sahaja penting dalam lembar penulisan, malah sangat sesuai untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian.
Tambahan pula sebagai seorang guru, saya perlu menguasai bahasa Melayu dengan sempurna supaya maklumat yang ingin disampaikan dapat diterima oleh murid-murid dengan lancar. Saya sedar tentang pentingnya kesantunan bahasa kepada seseorang itu. Setelah mengkaji tentang sistem sapaan yang mana ia adalah sebahagian daripada cabang kesantunan bahasa dapat memberi peluang kepada saya untuk menggunakannya ketika bertutur dengan murid-murid dan kejelasan kata-kata dan lenggok bahasa yang saya gunakan akan memudahkan penerimaan ilmu oleh murid-murid. Bahasa yang sopan dan lemah lembut dapat memeberi kesan terhadap perkembangan pembelajaran seseorang itu. Ilmu yang ingin disampaikan akan mudah diterima jika penggunaan serta penguasaan bahasa mantap.
Sebagai kesimpulan, tugasan ini banyak mengajar saya dan sebagai seorang guru saya perlu sentiasa peka dengan perubahan bahasa supaya dapat mencari solusi dalam pembelajaran dan pengajaran di sekolah nanti.





BIBLIOGRAFI

Ab. Rahman Ab. Rashid, Yap Kim Fatt & Ab. Rahman Selamat, (1997). Bahasa   Melayu Komunikasi 2 : Komunikasi Retorika. Selangor Darul Ehsan:   LONGMAN MALAYSIA SDN.BHD.
A.Halim Ali, (2011). Penggunaan Tatabahasa dan Cara Menyampaikan Idea.        tcipta.dbp.my/?p=316. Dilayari pada 9 FEBUARI 2011.
Kamus Dewan Edisi Keempat, (2010). Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mawar Safei, (2011,Jun). Perorangan dalam Cerpen. Dewan siswa, pp. 63.
M. Salehudin Aman, (2011, Mac). Kesalahan Penggunaan Kata Ganti Diri. Dewan          Siswa, pp. 34-35.
Othman Puteh, (1988).Cerpen Malaysia Selepas Perang Dunia ke-2. Selangor Darul     Ehsan: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM), (2006). prpm.dbp.gov.my. Dilayari     pada 9 FEBUARI 2011.
Serunai Faqir, (2010). Tips Penulisan dan Penghantaran Karya : 12.            www.kapasitor.net/community/post/2864?s2h96. Dilayari       pada 12          FEBUARI 2011.
Siti Hajar Abdul Aziz, (2009). Siri Pendidikan Guru: Bahasa Melayu II. Shah Alam           :Oxford Fajar Sdn Bhd.



No comments:

Post a Comment